Tuesday 15 November 2016

Misi Tawan Hati Ex - Bab 18

Gaizz....gaiz...Hai..hai...
Ni dah Bab 18 nih...
Tinggal lagi dua bab aje lagi..
Teruskan maraton ya!
Misi Tawan Hati Ex..
Day-9
Here we go!

                                       ~BuAt MuKa CoMeL~



AKU diam membisu. Sesekali aku kerling Arraz di sebelah dengan ekor mata. Sejak tadi pun dia hanya mendiamkan diri. Hanya kedengaran suara DJ radio yang berkata-kata. Sesekali aku tersenyum mendengar celoteh penyampai dan pendengar yang menghubungi siaran radio itu.
“Terimalah lagu permintaan daripada pemanggil kita tadi. Flora Cinta nyanyian Min Malik. Lagu lama yang kembali diputarkan kembali.”
Berkumandanglah lagu Flora Cinta. Perasaan aku bercampur baur. Kenapalah lagu ini perlu berkumandang saat ini? Ketika aku bersama Arraz, lagu ini pernah menjadi sebahagian daripadakisah cinta kami. Lagu yang pernah dinyanyikan Arraz dengan petikan gitarnya pada hari hubungan kami terjalin. Lagu itu dinyanyikannya di atas pentas.
Kebetulan hari itu adalah hari lahir aku dan sambutan Hari Guru. Maka, hari itu kami semua mendapat kelonggaran setengah hari untuk menyambut Hari Guru di dewan. Setiap tahun, akulah orang paling gembira menyambut Hari Guru kerana merasakan yang satu dunia sedang menyambut hari lahir aku.
Aku terus tertunduk dan memandang jari-jemari aku yang bertaut. Sebak. Kolam mata aku semakin penuh. Aku pejam mata dengan rapat agar air mata tidak menitis. Genggaman tangan aku eratkan untuk mengumpul kekuatan. Apakah Arraz dapat merasa apa yang aku rasakan saat ini?
Tiba-tiba, lagu yang baru separuh dimainkan terus hilang dan digantikan dengan lagu lain. Arraz mengubah siaran tadi. Aku menoleh, memandang Arraz. Arraz langsung tidak pedulikan pandangan aku. Mungkin, Arraz sudah tidak mahu mendengar lagu ini lagi. Hati yang sebak semakin terusik.
Arraz menghentikan kereta di bahu jalan. Sebuah tasik terdampar indah di tepi.
Kenapa dia berhenti di sini? Aku tertanya sendiri namun tak berani untuk bertanya kepada Arraz.
“Kenapa pakai cincin tu lagi?”
“Huh?” Mata aku sedikit terbeliak dan bibir aku terbuka sedikit. Terkebil-kebil mata aku memandang Arraz.
“Jangan buat mata comel macam tu boleh tak?” Dia mendengus.
“Huh?” Lagilah aku tak faham.
“Dah, dah! Pandang depan,” arah Arraz.
Macam orang dungu aku ikut arahan Arraz dan pandang semula ke hadapan.
“Tutup mulut rapat-rapat,” arahnya lagi.
Aku mengikut saja apa yang disuruh.
“Saya tanya, kenapa pakai cincin tu lagi?” Kali ini soalan Arraz lebih jelas di telinga aku.
Dengan pantas jari manis kanan kututup dengan tangan kiri untuk sembunyikan cincin yang aku pakai daripadapandangan Arraz.
“Tak payah tutuplah. Saya dah nampak.”
Gulp! Aku telan air liur. Salah aku sebab tak berhati-hati. Aku tak pernah tanggalkan cincin pernikahan kami. Tak pernah! Cincin ini dah sebati dengan aku. Pernah aku cuba tanggalkan, tapi tak sampai lima minit aku sarungkan kembali. Aku tak betah bila cincin ini tak ada di jari aku dan aku tak sanggup nak gantikan cincin lain di jari ini.
“Saya dah perasan sejak hari pertama saya datang ke ofis tu. Cuma, saya nak tahu kenapa awak masih pakai cincin tu.”
“Saya...” Hanya itu sahaja perkataan yang terkeluar.
“Cukuplah hidup saya menderita selama ni. Saya nak bina hidup baru. Tapi kenapa awak muncul depan saya? Pakai cincin tu pulak! Pakai dompet yang saya hadiahkan. Pakai shawl yang saya beli. Apa yang awak nak daripadasaya?” Suara Arraz sudah meninggi.
Tatkala ini aku hati aku benar-benar tersentuh. Akukah yang menyebabkan Arraz menderita? Ya, tentulah aku! Mendengar pengakuan Arraz, hati aku pula terasa menderita. Aku tak pernah berniat untuk menyakiti hatinya. Aku selalu ingin membahagiakan dia. Sayangnya, aku cuma buat hidup dia menderita.
“Awak minta saya ceraikan awak. Awak tinggalkan saya. Awak tak pernah nak keluar, hilang daripadahidup saya. Saya cuba lupakan awak. Saya nak lupakan awak! Tapi awak selalu ada setiap masa. Tak bolehkah awak tinggalkan saya dengan aman? Saya bertunang dengan Dayana dan harapkan awak hilang dan Dayana akan muncul dalam setiap detik hidup saya. Tup-tup! Bila saya ditukarkan ke sini, awak pula ada kat ofis tu!”
Air mata yang menitis perlahan semakin laju. Tap, tap, tap! Air mata jatuh ke belakang tanganku. Bahu aku terhinggut-hinggut kerana menangis. Maafkan aku... maafkan aku...
“Siapa Seri Dahlia?!”
Aku tergamam. Arraz bertanya tentang Dahlia? Fikiran aku mula berpusing kembali pada saat Dahlia sedang menjawab panggilan telefon. Memang tak syak lagi. Arraz yang telefon aku pada waktu tu.
“Awak curang dengan saya? Patutlah awak beria-ia minta cerai.”
“Hah?!” Aku ternganga mendengar tuduhan itu. Belum sempat aku jelaskan siapa Dahlia, Arraz dah membuat kesimpulan sendiri.
“Dia anak siapa? Waktu awak jadi isteri saya lagi awak dah ada hubungan dengan orang lain, kan?!” Arraz menggeleng-gelengkan kepala. Terlihat dadanya berombak.
“Awak tuduh saya curang?” Demi Allah, aku tak pernah menyangka Arraz akan berprasangka begitu.
Arraz memejam matanya dengan rapat.
“Siapa pun Seri Dahlia, saya tak nak tahu. Apa sahaja tentang awak, saya tak nak tahu. Apa yang dah lepas, semuanya dah lepas. Saya akan maafkan awak untuk semua yang awak dah lakukan kepada saya,” tegas Arraz.
Aku terus tergamam. Tak tahu nak cakap apa. Otak aku tak mampu nak berfikir. Semuanya tersekat apabila Arraz menuduh aku curang ketika aku menjadi isterinya. Lain yang aku harapkan, lain yang jadi.
“Mulai hari ini, saya akan anggap yang saya tak pernah mengenali awak sebelum ni. Saya dan awak cuma berkenalan pada hari pertama saya jejakkan kaki ke ofis tu. Awak faham?!”


MAK mundar-mandir di hadapan aku dan Dahlia. Dahlia perhatikan sahaja tingkah tok maknya. Sesekali dia akan ketawa halus.
“Mama, tok mak buat apa tu?” Dahlia berbisik di telinga.
Aku hanya mengangkat kedua-dua bahu.
“Mak fikir apa?” tanyaku.
Mak berhenti dan memandang aku.
“Mak tak puas hati! Berani dia tuduh kau curang. Berani dia tak mengaku yang Lia...” Mak terhenti daripadameneruskan kata. Dia memandang Dahlia. “Kita kena buat sesuatu.”
“Melati pun fikir macam tu. Tapi macam mana?” Aku mula terfikir strategi seterusnya yang pernah terlintas di fikiran aku.
“Kita serang?” tanya mak.
“Isy! Macam tak best aje nak serang. Nak satukan semula hubungan tapi nanti jadi lagi teruk. Kita tak apa. Tapi kesian...” Aku memberi isyarat dengan mata kepada Dahlia.
Aku dah pasrah tentang jodoh aku dengan Arraz Tapi, aku mahu Arraz tahu Dahlia anaknya. Kemudian, aku akan pergi dari sini dan bina hidup baru. Itulah tekad aku.
“Kesiankan siapa mama?” Dahlia menyampuk.
“Kesian dengan kawan mama.” Tiba-tiba aku jawab macam itu tanpa sempat berfikir.
“Kenapa dengan kawan mama?” tanya Dahlia lagi.
“Kawan mama ni tak pernah jumpa anak dia.” Mak pula berkata.
“Ia ke, mama? Macam Lialah. Lia tak pernah jumpa papa Lia. Bila Lia nak jumpa papa, mama?” Suara Dahlia sudah bertukar sendu.
“Tapi papa Lia sakit,” kata mak.
“Sakit?” Dahlia tercengang.
Aku pun tercengang juga. Sakit? Apa mak merepek ni?
“Papa Lia hilang ingatan. Dia lupa yang Lia ni anak dia,” balas mak.
“Maksud tok mak, papa tak kenal Lia?” tanya Dahlia.
“Apa kata, Melati bawa Dahlia jumpa Arraz,” cadang mak. Soalan Dahlia tidak dijawabnya.
“Ya, nak bawa. Tapi bila? Waktu bila yang Melati nak bawa Dahlia jumpa dengan Arraz?” Sampai sekarang aku tak tahu bila masa yang sesuai untuk aku temukan mereka.
“Secapat mungkin. Sebelum majlis Hazel,” kata mak.
Aku memikirkan cadangan mak seketika. Macam-macam kemungkinan yang terlintas di fikiran aku.
“Lia, Lia kena jumpa papa dan tok mama, tok papa. Tapi dia orang tu semua dah lupakan Lia sebab dia orang sakit. Lia kena buat dia orang sayangkan Lia. Boleh?” tanya mak.
“Semua sekali sakit?” Terbeliak mata Dahlia.
Aku semakin ternganga. Mak pula mengangguk dengan yakin.
“Tok mama dan tok papa tu siapa?” tanya Dahlia.
“Mereka tu atuk dan nenek Lia juga. Boleh Lia buat apa yang tok mak suruh?” tanya mak lagi.
“Boleh!” Dengan yakin Dahlia bersetuju. Dia nampak bersemangat mahu bertemu dengan mereka yang belum pernah dikenalinya itu.
“Tapi macam mana? Kalau Melati terus bawa Dahlia, takut dia orang tak nak terima kami nanti.”
“Bukan dengan cara macam tu. Kita buat cara lain. Kasi dia orang jatuh sayang dengan Lia. Kita buat cara halus.”
“Cara halus? Isy! Tak baik tu mak.” Terus aku tak bersetuju.
“Isy! Fikir bukan-bukanlah tu.” Mak mendengus. Sempat dia menampar bahu aku.
“Habis tu apa?”
“Macam ni...” Mak terus berbisik di telinga aku dan menerangkan rancangannya.
Untuk apa tak tahu sebab hanya aku dan Dahlia saja yang ada di situ. Tapi, cadangan mak dah buat aku ternganga.
“Macam mana?” tanya mak.
“Terbaiklah mak!” Aku tunjukkan tanda bagus.
“Apa dia mama?” tanya Dahlia yang semakin teruja.
“Dalam cerita ni, Lia adalah watak utama. Tok mak adalah pengarah dan mama adalah penolong pengarah. Lia kena buat apa yang kami suruh. Boleh?” tanya aku dengan semangat.
“Boleh, mama!”



--------------@@--------------





So, gaizzz..yang berminat untuk dapatkan Misi Tawan Hati Ex boleh aje follow cara di bawah ni. Senang aje...


MISI TAWAN HATI EX

RM 24 (Semenanjung Malaysia)
RM 27 (Sabah/Sarawak)

Tiada sebarang caj dikenakan untuk penghantaran. PERCUMA. Penghantaran melalui pos laju.

CARA-CARA MELANGGAN NOVEL-NOVEL PENERBITAN FAJAR PAKEER

1. Pembayaran boleh dibuat melalui akaun Maybank Penerbitan Fajar Pakeer - 564212503591. BAKI TIDAK AKAN DIKEMBALIKAN.

2. Whatsapp 0196128069 slip pembayaran berserta tajuk ~ "MISI TAWAN HATI EX", nama penuh, alamat & nombor telefon anda.

3.Pesanan diproses dalam masa 1-2 hari bekerja.


-----@@---


No comments:

Post a Comment